Dukanova dieta – Jakou dietu vybrat ?


Proteinová dieta Pierre Dukana, nazývaná obecně Dukanovou dietou, je v poslední době neoblíbenější dietou o níž je nejvíce slyšet. Její sláva má ale dvě stránky. Na jedné straně jsou to viditelné výsledky v poměrně krátké době, z druhé strany nejistota o jejích dopadech na organismus a zdravotní stav jak během kúry, tak po jejím skončení. Dieta se skládá ze čtyř etap během nichž smíte jíst pouze předem určené produkty. Změna pořadí etap nebo přidání na jídelníček „nepředepsaných“ produktů mají za následek neúspěch diety, kterou pro dosažení vytčených cílů musíte tehdy začít znovu od počátku.

Dále Vám představíme čtyři etapy diety a charakterizujeme každou z nich.

1. útočná fáze
První etapa, nazývaná proteinovou, trvá až 10 dní. Její délka závisí na tom, kolik kilogramů byste chtěly shodit na počátku diety. Během této fáze jsou výsledky velmi rychle viditelné, což má zvětšit motivaci hubnoucích k další práci.

Jídelníček první fáze se zakládá především na libovém mase a mléčných výrobcích. Na příklad přípustné jsou:
– libové maso (vepřové, telecí, konina, drůbež mimo husy a kachny),
– libové uzeniny (šunky o obsahu tuku do 4%),
– nízkotučné mléčné výrobky (přírodní jogurty, odtučněný tvaroh, homogenizované sýry; ovocné jogurty maximálně dvakrát denně),
– ryby (mj. tuňák, losos, okoun, pstruh, sardinky, konzervované ryby ve vlastní šťávě),
– plody moře (mj. krevety, humři, ústřice, krabi),
– vejce,
– nápoje (minimálně 1,5 litru denně, voda, čaj, káva, šťávy),
– doplňky (koření, ocet, cibule, petržel, česnek, bylinky, nízkotučné mléko, sladidlo).

2. Střídavá fáze
Tato fáze spočívá ve střídání jídelníčku z první etapy (proteinové) a stejného jídelníčku rozšířeného o zeleninu (fáze proteinovo-zeleninová). Každý z těchto jídelníčků užíváte pět dní. Druhá fáze trvá do chvíle, kdy dosáhneme zamýšlenou váhu, může tedy trvat až několik měsíců.
Do proteinovo-zeleninového menu doplňujete k jídelníčku z první fáze v první řadě rajčata, okurky, salát, chřest a rovněž špenát, zelí, mrkev, papriku, ředkvičky, červenou řepu a celer. Můžete také konzumovat houby.

3. Upevňující fáze
To je zvlášť důležitá etapa diety, která pomáhá zachovat váhu, upevnit správné výživové návyky a uniknout jo-jo efektu. Její délka závisí od množství shozených kilogramů, kdy počítáme deset dní na jeden kilogram. Dosavadní jídelníček můžete rozšířit o : celozrnný chléb (do 2 krajíců denně), brambory/těstoviny/ rýži (jeden z těchto produktů až dvakrát týdně), sýr (několik plátků denně), a ovoce (kromě banánů, třešní a vinných hroznů, tedy ovoce obsahujícího velké množství cukrů).

4. Fáze stabilizace
Tato fáza se může stát Vaším způsobem hubnutí dokonce až do konce života. V této etapě konzumujete již libovolně vybrané produkty (kromě sladkostí a cukru dodávaného do nápojů) s tím, že jednou týdně používáte jídelníček z první útočné fáze. Také v ostatní dny je třeba pamatovat, abyste do snídaně zahrnuli produkty bohaté na bílkoviny (tvaroh, jogurt, vejce). 

Když už známe zásady této diety, můžeme přejít k jejím silným a slabým stránkám.

Přednosti Dukanovy diety:

  • rychlá ztráta kilogramů,
  • první týdny se jídelníček zdá bohatý,
  • dlouhodobé efekty cs.wikipedia.org.

Vady Dukanovy diety:

  • nedodává organismu všechny potřebné složky,
  • může vyvolat hormonální změny u žen,
  • nedostatek vlákniny může vést k zácpě,
  • u někoho může způsobit problémy s ledvinami a s játry.

Dukanova dieta má stejně příznivců jako odpůrců. Přestože si řada osob stěžovala na různé problémy při jejím užívání dosud nebyly ještě provedeny rozhodující výzkumy. V tuto chvíli to ostatně ještě není možné. Protože jde o poměrně „mladou“ dietu nelze předvídat, jaký bude mít vliv na organismus lidí, kteří ji dnes užívají, za pár nebo několik desítek let. Skupina jejích příznivců se však stále zvětšuje a jak se zdá výsledky pro ně mají větší význam než případná možnost zdravotních problémů.

1. Přesně stanovený cíl.
Stanovte si svou ideální váhu a vypracujte si plán jak ji dosáhnout.

2. Nebojte se prosit o pomoc a využít ji.
Během užívání diety nesmíte zůstat osamocena. Řekněte o tom své rodině. Podpora blízkých má při dietě velmi podstatný význam.

3. Užívejte vitamíny.
Plno lidí dodává svému organismu příliš malé množství vitamínů a minerálů. Doplňujte dietu nejlepšími doplňky.

4. Hodně se procházejte.
Během procházky spalujete hodně kalorií. Ale to není všechno. Získáváte mnohem více. Procházky dodávají Vašemu organismu kyslík a zlepšují sebevědomí. Jsou také vynikajícím způsobem na podzimní splíny.

5. Vždy se vyspěte.
Váš organismus potřebuje denně minimálně 8 hodin spánku, aby mohl účinně spalovat tuky. Ponocování vůbec neslouží Vašemu organismu.

Rate this post