Jak vydržet do konce pro dosažení cíle


Je jasné, že když něčeho významného chcete dosáhnout, např. výrazné změny nebo překonání těžké krize, potřebujete vynaložit velké množství úsilí. Toto období od začátku do úspěšného konce rozděluji na 3 fáze. Počáteční fázi, kdy se něčemu novému musím naučit, první polovinu období a druhou polovinu období.

Podle mojí zkušenosti, po překonání těžké rozjezdové fáze, je první polovina období poměrně jednoduchá. Naopak při přechodu z první do druhé poloviny tohoto období následuje moment, díky kterému nedokončím to, čeho chci dosáhnout nebo se musím ještě více zakousnout, abych byl úspěšný.

Proč se tak děje cs.wikipedia.org? Myslím si, že první půlka je živena nadšením, zájmem, možná naivitou, že to bude jednoduché nebo prostě jenom uběhnu rychle, protože nad tím moc nepřemýšlím. když jsem pak zhruba za půlkou, vidím už konec a začnu chvátat, ale cíl se nepřibližuje tak rychle, jak bych si přál. Přestanu myslet strategicky, ale dětinsky – už abych to měl za sebou.

Tomuto stavu říkám soukromě „půlka nádrže“. Když jedu v autě, tak ukazatel stavu nádrže do půlky obsahu, jede jakoby pomalu a od poloviny rychleji kterou. Moje vnímání času se mění, když se začíná blížit konec. Tento možná hloupý příklad lze vidět i v případě vytrvalostního běhu, krize ve vztazích, apod.

Jak krizi v „polovině nádrže“ překonávám?

  1. Připravím se na tento okamžik psychicky. Vím, že taková situace může přijít a nehroutím se z ní.
  2. Nesoustředím se tolik na cíl, ale na průběh a požitek z dané činnost nebo pokračuji ve stereotypu (jedu na autopilota).
  3. Říkám si, že všechno má svůj konec, stačí jenom vytrvat.
  4. Nemyslím tolik na prožívání dané konkrétní činnosti. Ta totiž za krátkou dobu skončí a pak budu dělat zase něco jiného. Ta totiž za krátkou dobu skončí a pak budu dělat zase něco jiného

Rate this post