Olej z vlašských ořechů


Dostala jsem láhev oleje z vlašských ořechů. Možná ještě žijete v přesvědčení, že tuky jsou škodlivé a je potřeba je omezovat. Taky jsem si to myslela, ale svoje přesvědčení jsem na základě mnoha informací v článcích a v knížkách pozměnila. Tuky – a je třeba říci, že správné tuky – jsou významnou součástí našeho jídelníčku a je třeba je konzumovat denně, vybírat si ty kvalitní a vhodného složení. Není zdravé se cpát bůčkem, není dobré volit jen margaríny a není vhodné konzumovat ani velké množství másla, i když ho považuji za zdravé. Přestože tukům říkám ano, množství, i těch prospěšných, musí být přiměřené.

Vrátím se zpět ke svému oleji z vlašských ořechů. Ořechy obecně jsou považovány za dobrý zdroj tuků. Osobně mám nejraději ořechy lískové, u kterých je ale problém dobrá kvalita. V Albertu jsem objevila novou řadu ořechů, jsou balené v zelených sáčcích a jsou opravdu výborné. Další z mých oblíbených jsou mandle a vlašské ořechy. Když jsem byla v Austrálii, ochutnala jsem i ořechy makadamiové, které jsou považovány za jedny z nejzdravějších. Jsou to lahodné ořechy, které u nás nejsou běžně k dostání a jsou celkem drahé (70 Kč/100 g).

Vlašské ořechy jsou u nás zdomácnělé a dostupné ořechy. Patří do naší kuchyně. Olej z vlašských ořechů už není tak známý a obvyklý. Olej se lisuje za studena a je v něm zastoupena celá řada zdraví prospěšných látek. Je lahodný a myslím, že zpestří náš jídelníček a pomlže našemu zdraví.

Vlašský ořech je tvořen ze  62% z tuků. Jedná se o velice kvalitní nenasycené a polynenasycené mastné kyseliny a lecitin.

  • pomáhá snižovat hladinu cholesterolu a triacylglycerolů v krvi
  • podílí se na stavbě nervové tkáně a na tvorbě protilátek
  • je prospěšná v terapii obezity
  • opět snižuje hladinu cholesterolu a trigliceridů v krvi
  • zabraňuje vzniku krevních sraženin v cévách
  • brzdí zánětlivé procesy

Ořechy obsahují menší množství sacharidů (zejména oligosacharidy a jen málo sacharózy) a vysoce kvalitní proteiny 14,3 % .

Vlašské ořechy – obsah dalších látek:

Vysoký obsah mědi (vyšší než u masa a jiných původem rostlinných potravin) umožňuje vstřebávání železa ve střevech a pomáhá tak při prevenci chudokrevnosti.

Zinek je důležitý pro enzymatické reakce, pro zdravé vlasy, pokožku, nehty, prostatu a mnohé další biochemické pochody.

Mangan může pomoci neplodným párům, neboť nedostatek tohoto prvku se může podílet na neplodnosti mužů i žen.

Pro nízký obsah sodíku jsou vlašské ořechy vhodné pro nemocné s ledvinovými chorobami a dnou.

Obsahují také přírodní fytoestrogeny.

Účinky při vnitřním užívání:

Vlašské ořechy – vnější použití:

Trošku údajů o blahodárném vlivu oleje z vlašských ořechů neuškodí. Jestliže chceme úžívání oleje pojmout jako léčebnou kúru ke zmírnění některých zdravotních obtíží, měli bychom jej užívat pravidelně.

Olej používám jako součást jídel. K čemu se hodí? Používejte ho ve studené kuchyni. Výborný je do ovocných salátů, salátů z mrkve a jablek, listový salátů, salátů s červenou řepou nebo salátů s výraznými sýry. Jeho chuť je opravdu lahodná, jestliže vám vadí nahořklá chuť olivového leje, zkuste určitě tento olej nebo jiný olej z ořechů.

Rate this post